fnctId=bbs,fnctNo=4492
- 작성일
- 2025.04.25
- 수정일
- 2025.04.25
- 작성자
- 산업경제연구소(국문)
- 조회수
- 105
[17권 1호] Developing Strategies for Competitiveness of Medical Tourism in India
Purpose: The purpose of this research is to assess the competitive landscape of medical tourism
in India, exploring factors such as infrastructure, quality of care, regulatory framework, pricing,
and marketing strategies. The study aims to identify India's competitiveness in the global
medical tourism market, providing insights for stakeholders and policymakers to enhance the
industry's growth and promote India as a preferred destination for medical tourists. Research
design, data and methodology: The research utilizes a hybrid analysis, integrating Global RPM
with MEDILIER aspects, and employs a comprehensive survey sampling process for strategic
planning in the medical tourism sector. The goal is to contribute to the understanding of
growth drivers in medical tourism and propose effective strategies for development. Results:
According to the analysis, highlight familiarity and positive perceptions of Indian medical
tourism, emphasizing global collaboration benefits and acknowledging challenges. The study
advocates a global marketing strategy, emphasizing cost-effectiveness and promoting medical
value travel for sustained global leadership. Conclusions: India's medical tourism industry
demonstrates robust growth, driven by cultural richness, skilled medical personnel, and
cost-effectiveness, yet challenges persist, requiring collaborative efforts for infrastructure
enhancement and regulatory measures to ensure patient safety and uphold quality standards.
Futhermore, a concerted public-private approach is essential to sustain and strengthen India's
position as a competitive global medical tourism destination.
본 연구 논문의 목적은 인도의 의료 시스템, 의료의 질, 사회 기반 시설, 언어, 의료보험, 의
료 장비,외국 환자를 위한 편의 시설 등의 주요 변수를 이용하여 인도 의료 관광 산업의 현
황 및 문제점을 파악하여 국제 경쟁력 향상을 위한 정책적 전략을 제시함에 있다.
이 연구에서 인도 의료 관광의 현황과 문제점 및 경쟁력을 분석하기 위해 Global RPM과
MEDILIER Model과 non-probability convenient sampling technique의 융합을 최초로 시도하
였다.연구 결과, 인도의 관광 산업 부문에서 의료 관광을 전략 산업으로 육성하기 위해 정
부는 구체적이고 실행 가능한 정책 및 전략이 필요하다고 분석되었다. 인도의 우수한 전통
문화, 숙련된 의료 기술, 상대적으로 저렴한 의료 비용 등 현재의 경쟁력과 잠재 성장력이
매우 높다고 분석되었으며, 상대적으로 사회 간접 자본 시설의 장기적 확충과 의료 시스템
의 선진화, 외국 환자를 위한 안전 시스템의 보완이 시급하다는 정책을 제시하였다. 또한
세계 의료 관광 산업 분야에서 인도의 국제 경쟁력을 확보하기 위해 민관의 원활한 협력과
조정 시스템의 구축 필요성을 제시 하였다.
in India, exploring factors such as infrastructure, quality of care, regulatory framework, pricing,
and marketing strategies. The study aims to identify India's competitiveness in the global
medical tourism market, providing insights for stakeholders and policymakers to enhance the
industry's growth and promote India as a preferred destination for medical tourists. Research
design, data and methodology: The research utilizes a hybrid analysis, integrating Global RPM
with MEDILIER aspects, and employs a comprehensive survey sampling process for strategic
planning in the medical tourism sector. The goal is to contribute to the understanding of
growth drivers in medical tourism and propose effective strategies for development. Results:
According to the analysis, highlight familiarity and positive perceptions of Indian medical
tourism, emphasizing global collaboration benefits and acknowledging challenges. The study
advocates a global marketing strategy, emphasizing cost-effectiveness and promoting medical
value travel for sustained global leadership. Conclusions: India's medical tourism industry
demonstrates robust growth, driven by cultural richness, skilled medical personnel, and
cost-effectiveness, yet challenges persist, requiring collaborative efforts for infrastructure
enhancement and regulatory measures to ensure patient safety and uphold quality standards.
Futhermore, a concerted public-private approach is essential to sustain and strengthen India's
position as a competitive global medical tourism destination.
본 연구 논문의 목적은 인도의 의료 시스템, 의료의 질, 사회 기반 시설, 언어, 의료보험, 의
료 장비,외국 환자를 위한 편의 시설 등의 주요 변수를 이용하여 인도 의료 관광 산업의 현
황 및 문제점을 파악하여 국제 경쟁력 향상을 위한 정책적 전략을 제시함에 있다.
이 연구에서 인도 의료 관광의 현황과 문제점 및 경쟁력을 분석하기 위해 Global RPM과
MEDILIER Model과 non-probability convenient sampling technique의 융합을 최초로 시도하
였다.연구 결과, 인도의 관광 산업 부문에서 의료 관광을 전략 산업으로 육성하기 위해 정
부는 구체적이고 실행 가능한 정책 및 전략이 필요하다고 분석되었다. 인도의 우수한 전통
문화, 숙련된 의료 기술, 상대적으로 저렴한 의료 비용 등 현재의 경쟁력과 잠재 성장력이
매우 높다고 분석되었으며, 상대적으로 사회 간접 자본 시설의 장기적 확충과 의료 시스템
의 선진화, 외국 환자를 위한 안전 시스템의 보완이 시급하다는 정책을 제시하였다. 또한
세계 의료 관광 산업 분야에서 인도의 국제 경쟁력을 확보하기 위해 민관의 원활한 협력과
조정 시스템의 구축 필요성을 제시 하였다.