정부는 중소기업 금융지원을 위하여 다양한 정책을 수렴하고 있으나 수요자 입장에서는 만족스럽지 못한 정보의 비대칭성이 존재한다. 따라서 본 연구의 목적은 소셜 네트워크상의 빅 데이터를 활용하여 중소기업금융에 대한 관심이슈를 도출하고 시사점을 파악하는 것이다. 분석도구로 텍스톰(Textom), 유씨넷(Ucinet6), 넷스로우(NetDraw)를 활용하였다.
연구결과 첫째는 빈도분석과 전체 네트워크 분석에서는 지역에 집중된 은행의 금융지원 정책에 관심이슈가 나타났다. 또한 중심성 분석은 근접중심성과 매개 중심성이 동일한 결과를 나타내고 있는데이는 해당 결과가 최우선 순위이자 중계의 역할까지 연결되어있다는 것을 의미한다. 이를 분석한 결과 지역의 중소벤처 및 소상공인 서민들의 각 상황에 적합한 신용대출, 보험, 수출지원과 같은 전문프로그램, 은행대출의 만기연장·상환유예, 새출발기금, 디지털 취약 계층의 대출상담, 통장신설 과 같은 실질적 금융 접근성 확대에 대한 최대 관심이슈의 존재를 확인하였다. 지역 금융관련 기관센터에서는 지역의 중소벤처와 중견기업 고객 상황에 대한 올해의 서민상품과 보험 그리고 우수 글로벌 고객에 대한 투자프로그램에 대한 토탈 원스톱 서비스 및 각종 대중매체에 의한 대대적인 홍보 등의 실질적이고 집중적인 매개역할의 실행이 필요함을 시사한다.
둘째, CONCOR(CONvergence of iteration CORrealtion)분석에서는 각 그룹별 단계적 연계성이 존재한다. (Ⅰ)그룹은 기업운영활동, (Ⅱ)그룹과 (Ⅲ)그룹은 기업운영활동과 관계된 세부적인 환경조건에 따르는 금융지원, 그 내용이 디지털 빅 데이터로 분석되고, 디지털 플랫폼이나 신문 등의 내용으로 나타나는 관심이슈 (Ⅳ)그룹과 연결된다. 즉 각 개별기업에 대한 금융지원 상담사례 해결, 중국 수출 중심의 빅 데이터 활용 분석 등을 포함하는 플랫폼과 신문 공고를 통한 홍보 등이 다양한 중소기업들의 접근성을 상승시킬 수 있는 방안이 될 것임을 시사한다.
The government is converging various policies to provide financial support to small and medium-sized enterprises, but there is an asymmetry of information that is unsatisfactory from the consumer's perspective. Therefore, the purpose of this study is to use big data on social networks to derive issues of interest in small and medium-sized business finance and identify implications. Analysis tools such as Textom, Ucinet6, and NetDraw were used.
In addition, the centrality analysis shows the same results as closeness centrality and betweenness centrality, which means that the results are the top priority and are linked to the role of relay. As a result of this analysis, specialized programs such as credit loans, insurance, and export support suitable for each situation of local small and medium-sized ventures and small business owners, extension of maturity and repayment deferral of bank loans, new start fund, loan counseling for the digitally vulnerable, and practical programs such as bank account opening, etc. The biggest issue of interest was expanding financial accessibility. The local financial institution center provides practical one-stop services and promotions for this year's low-income products and insurance for customers of small and medium-sized ventures and mid-sized companies in the region, as well as investment programs for excellent global customers, and extensive publicity through various mass media. This suggests that an intensive mediation role is needed.
Second, in the CONCOR(CONvergence of iteration CORrealtion) analysis, there is a step-by-step linkage for each group. (Ⅰ) Group is corporate operation activities, (Ⅱ) Group and (Ⅲ) Group are financial support according to detailed environmental conditions related to corporate operation activities, the contents of which are analyzed through digital big data, and contents such as digital platforms and newspapers. It is connected to the issue of interest (IV) group, which appears as . In other words, this suggests that a platform that includes resolving cases of financial support consultation for each individual company, analyzing the use of big data focused on Chinese exports, and promotion through newspaper announcements will be a way to increase accessibility to various small and medium-sized businesses.